Scopul programului
Prevenirea și reducerea violenței și a infracțiunilor în mediul școlar.
Obiectivele programului
● Crearea unui climat sigur, primitor și de susținere pentru toți beneficiarii implicați (preșcolari, elevi, personalul unității și părinți) la nivelul unităților de învățământ;
● Îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și preșcolari/elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor să gestioneze momentul traumatic și a autorilor să-și îmbunătățească comportamentul;
● Motivarea preșcolarilor/elevilor să raporteze faptele de violență și a martorilor să adopte strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor;
● Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale preșcolarilor/ale elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol/autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți;
● Conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor de violență și a infracțiunilor.
Bugetul Programului:
Bugetul total al programului pentru județul Alba este 31000 lei. Sumele alocate pe județe/Municipiul București sunt prevăzute în Anexa 2 la Ordinul ministrului educației pentru aprobarea Programului de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj” și pentru alocarea sumelor provenind din Mecanismul național de susținere a prevenirii criminalității.
Calendarul programului
Programul de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar se va desfășura în perioada octombrie-decembrie 2025 și va avea următorul calendar:
Activitatea |
Responsabil |
Perioada |
1. Informarea unităților de învățământ (UIP) privind oportunitatea înscrierii în program | MEC
CJRAE Alba |
Septembrie 2025 |
2. Alocarea sumelor dedicate implementării Programului în bugetele inspectoratelor școlare | Ministerul
Educației |
Septembrie- octombrie 2025 |
3.. Înscrierea unităților de învățământ în program | UIP Alba | 1-10 octombrie 2025
Transmiterea aplicațiilor până la data de 13.10.2025, ora 9 |
4. Selectarea unităților de învățământ în program și transmiterea listelor de către CJRAE Alba la ISJ Alba | CJRAE Alba | 13-17 octombrie 2025 |
5. Alocarea, de către ISJ Alba, a sumelor dedicate implementării Programului în bugetele unităților selectate | ISJ Alba | 20-22 octombrie 2025 |
6. Coordonarea/susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ | CJRAE Alba
|
Octombrie – decembrie 2025 |
7. Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ din județ | UIP
Alba |
Octombrie – decembrie 2025 |
8. Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ | UIP
Alba |
Ianuarie 2026 |
9. Transmiterea rapoartelor financiare de la UIP către ISJ Alba | UIP Alba | Februarie 2026 |
10. Verificarea rapoartelor financiare | ISJ Alba | Februarie 2026 |
11. Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora către ME | CJRAE Alba | Martie 2026 |
12. Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestoraz | MEC | Aprilie 2026 |
Înscrierea unităților de învățământ în proiect:
Programul este deschis tuturor unităților de învățământ cu personalitate juridică din județ. Formularul de înscriere completat va fi transmis electronic în format word și PDF, semnat de directorul unității de învățământ, la adresa de e-mail proiecte_cjraeab@yahoo.com conform termenului stabilit în calendarul proiectului (13 octombrie 2025, ora 9).
Condiții de participare:
- unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică;
- unitatea de învățământ demonstrează că există necesitatea inițierii și desfășurării unor activități de prevenire a violenței și infracțiunilor pentru preșcolari/elevi și familiile acestora;
- unitatea de învățământ își propune să implice Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității în proiectarea și desfășurarea activităților.
Criterii generale de selecție (3-5 criterii):
- Formularul de înscriere este completat în întregime, sunt descrise nevoile preșcolarilor/elevilor, activitățile propuse, rezultatele așteptate, echipa implicată, parteneriatele și cheltuielile necesare;
- Activitățile propuse sunt adecvate pentru nevoile preșcolarilor/elevilor și se încadrează în obiectivele programului;
- Desfășurarea activităților propuse este planificată în perioada 15 octombrie – 15 decembrie 2025;
- Bugetul solicitat este de maxim 5000 lei;
- Cheltuielile și bugetul estimat sunt corelate cu activitățile propuse.
Criterii specifice de selecție:
- Activitățile din proiect să vizeze cel puțin 3 din cele 5 obiective ale programului;
- Justificarea necesității implementării proiectului din perspectiva cazurilor de violență în mediul școlar înregistrate în ultimul an școlar;
- Decrierea modului de promovare a rezultatelor proiectului și a bunelor practici în rândul cadrelor didactice la nivel de școală/local/județean.
Anexe
- OMEC 6485 Impreuna prindem curaj septembrie 2025
- Prezentare program ”Împreuna prindem curaj”_octombrie 2025
- Instrucțiuni selecție proiecte_Impreună prindem curaj – CJRAE ALba
- Forumlar de înscriere_Împreuna prindem curaj_octombrie 2025
- Criterii de evaluare_Impreună prindem curaj – CJRAE Alba
- Formular de raportare_Împreună prindem curaj_ octombrie 2025